Anställda avslöjar snusket på Mathems lager och bilar

Anställda avslöjar snusket på Mathems lager och bilar

Mathems vd och grundare Tomas Kull tar avstånd från uppgifterna om matsnusket. Foto: Fabian Björnstjerna / Ifokus AB
Matkassar från Mathem Foto: TT NYHETSBYRÅN
Under onsdagskvällen skickade vd:n Tomas Kull ut ett meddelande till kunderna.

Föregående Nästa Stäng fullskärmsläge

Varje dag får tusentals svenskar sin mat hemkörd av Mathems bilar.

Nu framkommer uppgifter om snusk och dåliga arbetsförhållanden i en granskning av Aftonbladet och Viafree.

– Jag har sett allt från möglig glass till mänsklig urin, säger Peter Boucher som jobbar på Mathems lager i Stockholm i granskningen.

Det är 29 personer som arbetar eller har arbetat åt företaget Mathem som talat med reportrarna bakom Aftonbladets och Viafrees granskande program "200 sekunder".

Personalen vittnar bland annat om möglig mat, personal som tvingats kissa och byta mensskydd i bilarnas kylrum och om varma kylbilar.

En person säger sig ha sett fåglar sitta och äta på frukter där maten förvaras innan den packas och körs ut till kunder.

– Utgången mat kan ligga på hyllorna, damm bland maten och mögel, säger en annan i granskningen.

LÄS MER: Hudvårdsmärke stoppas av Mathem efter protest

Tvingades kissa bland matlådorna

Där framkommer även uppgifter om att Mathems chaufförer har svårt att ta rast och uppsöka toalett när de behöver.

– I värsta fall fick man ta en flaska och göra det man behövde göra bland lådorna där maten förvarades, säger en tidigare anställd i granskningen.

Mathems vd och grundare Tomas Kull tar avstånd från uppgifterna om mögel, matsnusk och dålig livsmedelshantering. Han säger sig känna till ett tillfällde då en chaufför kissade i en av de lådor som maten levereras i – vilket enligt vd:n är "beklagligt".

Chauffören ska ha fått en varning, och lådan slängts.

I granskningen vittnar de personer som jobbar eller jobbat åt Mathem även om att kyl- och frysvaror inte förvaras tillräckligt kallt. En tidigare anställd chaufför säger i granskningen att kött och kyckling kunnat ligga i 17 grader i upp till sju timmar.

LÄS MER: Linas Matkasse eller Mathem – jämför och välj rätt för dig

”Är mycket förvånad”

Vd:n Tomas Kull kommenterar i ett pressmeddelande:

”Över 30 000 matkassar packar vi varje dag i täta kundpåsar och kundlådor för att lova rätt kyla hela vägen fram till din dörr. Nu har ett sticktest av Aftonbladet givit ett annat överraskande utslag, en lax var +16 grader. Som grundare och vd på MatHem är jag mycket förvånad och vi undersöker som bäst vad som gått snett. För att det aldrig ska ske igen”.

Tomas Kull skriver vidare att företaget klarat alla kontroller från Livsmedelsverket och den aktuella miljöförvaltningen utan avvikelser, men väljer trots det att starta en egen granskning.

Han hävdar vidare att han nu har bett Livsmedelsverket komma och göra en extra granskning.

”Tidningens besök väckte samtidigt en ny intern kritik om smuts på lagret och i lådor. Kritiken kommer inte från MatHems kunder, utan åsikten kom från några av våra lagerarbetare. Även en brist på toaletter för vår levererande personal dök upp som en fråga. Det har vi åtgärdat genom ett avtal med OKQ8”.

Raster finns inplanerade

Tomas Kull säger till Expressen att han inte delar den bild som framkommer i granskningen om att chaufförer inte har tid att uppsöka toalett.

– Vi följer arbetsmiljölagen, alla får raster, säger han.

När en chaufför är kissnödig och ringer Mathems trafikledning får han eller hon vägledning till närmsta toalett, förklarar Tomas Kull.

– Vi har en app som visar varenda toalett i Stockholm. Vi har gjort avtal med stora företagskunder, så att man kan gå in där i samband med leveransen. Så jag delar inte alls den uppfattningen, säger han.

LÄS MER: Ikea-chaufförer lever i lastbilar – i månader

Mathems vd: Många vill jobba hos oss

Han är öppen med att man under en period i sommar hade för höga temperaturer i bilarna – vilket han menar är oacceptabelt.

– Det är ingenting jag tänker bortförklara, utan det gäller att förstå vad som har hänt.

I korta drag tog Mathem, enligt Tomas Kull, under den perioden emot för många beställningar än man kunde klara av i förhållande till personalkapaciteten. Han påpekar även att söktrycket på lediga tjänster hos Mathem är mycket stort.

– Mer parten av dem som söker tjänster hos oss är vänner till dem som jobbar hos oss i dag. De som jobbar hos oss rekommenderar sina vänner och bekanta att börja jobba hos oss, för att de tycker att vi hanterar dem på ett väldigt bra sätt och att det är ett väldigt bra jobb.

LÄS MER: Nya satsningen – som ska rädda Clas Ohlson

Bli först med att kommentera

Kommentera